Google Analytics - Google Ads och SEO på hemsidan

Vad är Google Analytics och hur använder man det?

Många av er har säkert hört talas om Google Analytics eller förkortningen GA tidigare. Google Analytics är ett gratis statistikverktyg som tillhör Google Marketing Platform. Google Analytics samlar in data från besök på hemsidan och är ett bra verktyg att använda för att analysera trafiken och beteendet besökarna har på sidan. Med hjälp av den data som samlas in kan man analysera kundresan och på så sätt optimera hemsidan gentemot besökarna. 

Bra att veta är att Google Analytics påverkas av två lagar för att kunna samla in data från besöken på hemsidan, dessa är GDPR och kaklagen. GDPR är lagen som reglerar hur personuppgifter får hanteras och kaklagen är till för att besökaren ska lämna samtycke till vilka kakor, eller “cookies”, som får lagras i webbläsaren. 

Vilken statistik kan man se i Google Analytics?

GA är ett avancerat verktyg som samlar in mycket information och data kring besöken på hemsidan, bland annat: 

  • Hur många besökare hemsidan har dagligen eller under specifika tidsperioder.
  • Hur många av besökarna är nya och hur många är återkommande. 
  • Vilka sidor som är mest besökta på hemsidan.
  • Hur lång tid besökarna spenderar på hemsidan.
  • Vilka trafikkällor besökarna kommer ifrån.
  • Var besökarna befinner sig geografiskt. 

Det finns flera fördelar med Google Analytics, bland annat att det är kompatibelt med andra verktyg i Google Marketing Platform såsom Google Ads, Google Search Console och Google Tag Manager. Det är relativt enkelt att implementera GA och när det är klart tar det ca 24 timmar innan trafiken börjar registreras. 

Kopplat till SEO & Google Ads

Google Analytics ger insikt i hur väl olika marknadsföringsinsatser presterar såsom sökmotoroptimering (SEO) och Google Ads. Vid SEO-optimering av en hemsida är GA ett smidigt verktyg att använda för att se vilka sidor som presterar bra eller mindre bra, hur besökaren navigerar runt samt hur länge besökaren stannar på sidan. När det kommer till Google Ads kan man bland annat se hur stor del av trafiken och försäljningen som kommer ifrån Google Ads. Detta gör att det blir enklare att veta vilka marknadsföringsstrategier som presterar bättre och vilka man bör utveckla eller satsa mer på.  

Vi hjälper våra kunder med att sätta upp Google Analytics på sina hemsidor och på så sätt kunna följa trafiken och analysera den informationen som samlas in. All den data som samlas in finns lättillgänglig via Google Analytics där man kan se olika rapporter på hur besökarna beter sig och hur deras kundresa ser ut. Detta kan man till sin fördel använda för att förbättra användarupplevelsen på hemsidan. 

Är du intresserad av en ny hemsida med tillgång till Google Analytics? Kontakta oss!


Dela på...


Kategorier

Sivukartta | © WeIntendit AB 2018
Me käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi kotisivuillamme