Sammanfattning av Googles verktyg & plattformar

Sammanfattning av Googles verktyg & plattformar

Google erbjuder en uppsjö av verktyg som är gratis att använda med en mailadress från Google. Verktygen är speciellt användbara för dig som är ansvarig för en hemsida och vill ha lite mer insyn i vad som händer bakom kulisserna. Plattformarna ger dig även lite hjälp på traven när det gäller att fånga in nya potentiella kunder. Sammantaget handlar onlinemaknadsföring mycket om att vara synlig och fylla ett behov för att i sin tur förvärva kunden när denne väl befinner sig inne på hemsidan. Nedan följer en sammanfattning av vad några av Googles mest populära plattformar erbjuder och hur du kan använda dom till din fördel.

Synlighet

När det kommer till synlighet i sökresultaten så finns det två tillvägagångssätt - organiskt eller betalda annonser. De betalda annonserna skapas via Google Ads och syns ofta högst upp i sökresultaten. De organiska träffarna styrs genom relevans och kvalitet kopplat till sökordet. Den största chansen att förbättra de organiska placeringarna är att sökmotoroptimera hemsidan, men i slutändan är det Googles algoritm som väljer vilka hemsidor som ska synas på specifika sökningar. Med Google search Console får du de bästa förutsättningarna att synas bra i sökresultaten.

Google Search Console

Google Search Console är ett verktyg främst kopplat till sökmotoroptimering. Verktyget gör det möjligt att kolla över hemsidans indexering, mest populära sidor och vilka sökfraser som driver mest trafik. Här kan man även få rapporter kring sidprestanda och potentiella problem som måste lösas. Genom att se vilka sökfraser som besökare söker på och klickar på din hemsida, kan du exempelvis få idéer på nya undersidor att skapa. Sökmotoroptimering görs för att Google ska förstå vad hemsidan handlar om, men ännu viktigare, för att besökaren ska finna hemsidan tydlig och informativ. Använd insikterna i Search console för att både Googles algoritmer och dina besökare ska få ut så mycket som möjligt av hemsidan.

Google Ads

Google Ads, tidigare Adwords, är plattformen som används för att skapa annonser som ska synas i sökresultatet. Man skriver annonserna själv och bestämmer även vilken sida annonserna ska leda till. Man väljer också vilka sökord som ska trigga annonsen att synas. Betalningen görs per klick, där olika klick kostar olika mycket beroende på vilket sökord man vill synas på. Om man har lite pengar över i sin marknadsföringsbudget så är Google Ads ett bra alternativ. Syns när någon söker efter produkter eller tjänster kopplade till just din verksamhet! 

Google My Business

Förutom betalda och organiska sökträffar så finns det andra ställen att exponera sitt företag i sökresultaten. Företaget kan dyka upp på Google Maps och även i en informationsruta till höger. Informationsrutan innehåller bland annat information så som adress, öppettider och telefonnummer. Det är denna informationsruta som man sätter upp via verktyget Google My Business. Här kan kunderna även betygsätta företaget. Ett gott betyg är ett av det bästa sättet att marknadsföra sin verksamhet.

Statistik och uppföljning:

Ett sätt att få nya kunder är att faktiskt kolla över sina befintliga besökare. Genom statistik och dataströmmar kan du titta på vilka sidor kunderna kommer in på hemsidan, och kanske ännu viktigare, var dom lämnar. På så sätt får man en möjlighet att förbättra sina svaga punkter. Google erbjuder en rad olika verktyg för att se över sin statistik, med Google Analytics i framkant. 

Google Analytics

Google Analystics är Google mest populära analysverktyg där kan du se statistik, dataströmmar och analysera kundbeteenden. Med hjälp av den data som samlas in kan man analysera kundresan och på så sätt optimera hemsidan gentemot besökarna. Statistiken innefattar bland annat fördelningen mellan nya och gamla kunder, var kunderna kommer ifrån och var dom befinner sig rent geografiskt. Vi kan även här se vilka sidor som tappar flest besökare. 

Google Data Studio

Google Data Studio är ett verktyg för att skapa visuella rapporter genom att hämta in data från andra plattformar. Man kan exempelvis koppla ihop Google Analytics och sammanställa en rapport med precis den datan som du vill inkludera. Om man arbetar på ett lite större företag så kan man förslagvis skicka ut månadsrapporter till resterande anställda. Det går även att skapa rapporter direkt i Analytics, men Data Studio ger större flexibilitet när det kommer till urval av data och design.

Vill du veta mer? Kontakta oss! Vi erbjuder företag hjälp med både sökmotoroptimering och annonsering via Google Ads. 
 


Dela på...


Kategorier

Sivukartta | © WeIntendit AB 2018
Me käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi kotisivuillamme