5 tips vid uppstart av en ny hemsida - grafisk profil

5 tips vid uppstart av en ny hemsida

När man är i processen av en ny hemsida kan det vara en djungel att veta hur man vill att hemsidan ska se ut designmässigt samt vad den ska innehålla. Behöver du hjälp med vad som kan vara bra att tänka på vid uppstarten av en ny hemsida? Vi ger dig 5 enkla tips!

1. Sök hemsidor för inspiration

Först och främst bör du hitta 2-3 hemsidor du verkligen gillar, gärna inom samma bransch som ditt företag. Skriv ner vad det är du gillar med dem t.ex. design, färger, typsnitt, bilder eller om det är något annat du tycker extra mycket om.  

2. Vad är hemsidans syfte och mål?

När du hittat några sidor du gillar bör du tänka ut vad som ska vara hemsidans syfte och mål. Syftet kan vara att t.ex. visa företagets tjänster, att sprida information, att sälja tjänster eller att bygga varumärket. Målet kan vara att t.ex. öka kännedomen för företaget, att öka antal besökare eller att öka företagets försäljning. 

3. Vilka undersidor ska hemsidan ha?

Tänk ut vilka undersidor som ska finnas på hemsidan samt vad dessa ska innehålla. Hur många undersidor som är passande beror också på ditt företag och om ni exempelvis erbjuder olika produkter eller tjänster som ska ha egna undersidor. Några exempel på undersidor som är vanligt förekommande är en kontaktsida, en "om oss"-sida samt en sida om företagets tjänster/produkter. 

4. Hemsidans grafiska profil

Företagets grafiska profil bör följa med som en röd tråd över alla plattformar. Meningen med den grafiska profilen är att skapa en helhet gällande färg och text. Detta i sin tur bidrar till igenkänning för varumärket för nuvarande såväl som potentiella kunder. Om företaget redan har en grafiska profil kan den användas på den nya hemsidan. Finns det däremot inte en färdig grafisk profil så bör det tas fram en. Den grafiska profilen bör innehålla en logotyp (gärna i olika storlekar/utföranden), 1-3 typsnitt till rubriker och brödtext och ca 2-4 färger. Den grafiska profilen kan även innehålla en symbol, ikon eller ett mönster. Den grafiska profilen används sedan på hemsidan och i samband med företaget.

5. Hemsidans innehåll

Sist men inte minst är det viktigt att tänka på hemsidans innehåll som utgör en stor del av besökarnas intryck. Tänk igenom om det finns befintligt innehåll såsom högupplösta bilder och passande texter som kan användas på den nya hemsidan samt vilket innehåll som kanske saknas. 

Nu är grunden för hemsidan satt och ni är i trygga händer med oss. Vi har skapat 1000-tals hemsidor och vi finns med under hela processen! 

Vill du veta mer om hemsidor? Läs mer här >>

Dela på...


Kategorier

Sivukartta | © Intendit AB 2021
Me käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi kotisivuillamme